Askespredning
Der er mulighed for at booke M/S Snøgg til askespredning.
Vi har efterhånden større erfaring med askespredning, da vi har haft et stigende antal henvendelser vedrørende netop denne type booking.
I forbindelse med Askespredning er der en række formelle ting, I har formentlig allerede kendskab til de fleste.
- Den afdøde skal have haft et ønske om at vedkommendens aske, skulle spredes til søs, eller det skal være sandsynlig at det var afdødes ønske
- Der skal gives tilladelse fra kirke ministeriet
på Kirke ministeriets hjemmeside kan man bla. læse
.."Askespredningen skal foregå over åbent vand, det vil sige over havet eller over større fjorde eller bugter. Det er ikke tilladt at sprede asken over en sø. Det er de efterladte, som skal sørge for at få asken spredt, og spredningen af asken skal foregå på en måde, der ikke vækker opsigt. Det er ikke tilladt at sænke urnen med aske i havet."..
relevante Links
Kirkeministeriet:
https://www.km.dk/borgerinformation/doedsfald/askespredning
Min sidste vilje
https://bedemand.dk/min-sidste-vilje/
Elektronisk registrering af ønske m. nemid
Når alt det formelle er på plads kan i via vores kontaktside (eller benytte formularen sidst i denne artikel) kontakte os for at aftale en dato, vi drøfter jeres forstillinger om hvorledes i ønsker jer at jeres askespredning skal foregå, ex. skal det f.eks ske ud for et specifikt sted som afdøde havde særlig tilknytning til, skal skibet ligge stille, eller skal det sejle osv.
Hvorledes kan det foregå?
det korte svar er, det er helt op til jer, men ud fra vores erfaring forslår vi følgende:
- Vi sejler til lokationen der er valgt til askespredningen (det er vigtigt at i tjekker op på at vi er enige om lokationen, således at vi giver jer det korrekte prisoverslag samt at askesprednings certifikatet kommer til at stemme)
- Et par minutter inden vi er fremme advisere vi jer
- Hvis vejret tillader det, slukker vi skibets motor
- Der Ringes 3x på skibsklokken
- Skipper og mandskab trækker sig.
- Asken spredes, vi anbefaler ikke at kaste nogle urner i vandet, heller ikke søurner eller opløselige urner (vis os gerne urnen så vi kan vejlede jer)
- Nogle vælger at sige et par ord eller synge / spille / afspille noget musik eller en salme
- Hvis det ønskes, kan der kastes blomster eller kranse i vandet, nogle vælger at benytte blomster fra afdødes have, nogle har købt en blomster bukket.
- Efter askespredningen er færdig sejler vi 360 grader rundt om stedet så i kan nå at afslutte det sidste farvel med jeres kære.
- Skibet returnerer til havnen
- Når vi ankommer til havnen, overdrages i vores "askesprednings certifikat" samt et udsnit af søkortet med lokationen indtegnet.
ovenstående er kun et eksempel og vi tilpasser meget gerne efter jeres ønsker.
Til oprettelsen af "askesprednings certifikatet" har vi behov for
- Dato for askespredningen (det aftales typisk ved bestillingen)
- Navn på afdøde (min. For og efternavn)
- En aftale om lokation for askespredningen (dette aftales typisk ved bestillingen)
Efter aftale kan drikkevare købes ombord (se vilkår)
Betalingen kan foregå som det passer jer, og hvis i ønsker det kan i modtage en elektronisk kvittering
Skulle i ønske at askespredningen skal forgå helt uden pårørende er dette også en mulighed, i vil efterfølgende modtage følgende digitalt:
- Askesprednings certifikat
- Søkortudsnit med positionen indtegnet
- mindst 1 foto fra askespredningen
Således ser vores Askesprednings certifikat ud
Søkort print med lokation indtegnet
forhold som i med fordel kan overveje inden kontakt til os:
- Antal deltagere, herunder antal børn ( det er en fordel hvis i oplyser vægt på børnene pga. redningsveste)
- Har i specifikke ønsker til destination, rute mm
- Tidsramme, har i specielle ønsker til tidspunkt, ankomst på destinationen, returnering til havn eller lignende. (det skal nævnes at brændstofforbrug kan påvirkes ved hurtig sejlads hvorfor der evt. kan komme reguleringer i pris overslag)
- Ønsker i evt særlig forplejning/drikkevare / vil i selv have det med ?
- Særlige ønsker til form og indhold
- Oplysninger om afdøde til certifikatet
- På dagen skal vi have en deltagerliste, helst elektronisk mail/sms , deltagerlisten skal overleveres senest ved påmønstring i havnen.