Skibet
M/S Snøgg
M/S Snøgg -JWOA, eller bare Snøgg er et skib med en spændende fortid, Veteranskibet Snøgg er bygget i 1950 til Oslo told, skibet har desuden været Politi båd (også i Oslo) hvor den blev taget ud af tjeneste i 1983.
Herefter har Snøgg været benyttet til undervisning og sightseeing indtil 2014 hvor Snøgg har været i privat eje.
M/S Snøgg blev i forsommeren 2020 sejlet til danmark, for at starte sin nye tilværelse i Gilleleje danmark.
M/S Snøgg sejler fortsat under Norsk flag og har officiel havn i Oslo, Snøgg står ligeledes i norsk skibsregister (NIS/NOR) under kaldesignalet JWOA.
Baggrunden for at Snøgg fortsat sejler under Norsk flag er at båden forventligt har status af kultur arv minde.
"Snøgg" er norsk og er et udtryk for :
snøgg (bokmål/riksmål/nynorsk)
- kortvarig
- plutselig
- rask, hurtig
https://no.wiktionary.org/wiki/sn%C3%B8gg
M/S Snøgg er ikke som man kunne forledes til at tro et skib i "Snøgg klassen" disse fartøjer er en type motor torpedo både som Sjøforsvaret har benyttet i perioden 1970 - 1995 https://en.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8gg-class_missile_torpedo_boat
Snøgg Blev bygget i Fredriksstad i 1950 på Glommens mekaniske verksted A/S
Skibet var skrog no 141 og har flg. data
Data:
Længde 51 fod (14.63 m ved vandlinjen og 15,76 m hvor den er længst LOA. )
Brede 4.24 m
dybgang 1,72 m
vægt 5,91 T
bruttotonnage 27,72 T
Oprindeligt var Snøgg udstyret med en motor fra Boda med 145hk i 1977 fik Snøgg skiftet motor til en Volvo Penta diesel TMD 100 A. Den yder 225 hk og Snøgg skyder en topfart på ca. 9,5 knob.
Snøgg er tegnet af Richard G. Furuholmen (1887 - 1963)
Richard Gustav (Blom) Furuholmen - født 17/10 1887, død 27.3.1963, er sandsynligvis en af Norges mest berømte motorbåddesignere. Han designede sin første båd allerede i 1906 og indtil 1963, da han underskrev sin sidste tegning, havde han over 2000 konstruktioner bag sig. Furuholmen kom fra Varteig kommune ved Glomma nord for Sarpsborg fra stedet Furuholmen. Blandt Skandinaviens motorbåddesignere var han den, der nåede de største højder med hensyn til stil og design. Alsidighed: hvor mange mennesker har tegnet alt fra joller og lopper til lystbåde, færger, sejlbåde, redningsbåde og et polarskib?
I forbindelse med 75-årsdagen i efteråret 1962 blev der afholdt en stor fest for Richard på Najaden, Maritime Museum, og han modtog Kongens fortjenstmedalje. Før Første Verdenskrig tog han til USA for at lære bådekonstruktion. Han kom over uden referencer eller forbindelser, var først klaverdesigner hos Steinway og kom senere ind i det velrenommerede designkontor Thams, Lemoine & Crane i New York. Her arbejdede han med dampbåde og forskellige typer motorbåde.
Fra 1916 arbejdede han som anden designer hos Maritim i Oslo. En af de mest berømte både konstrueret før krigen var måske båd nr. 450 - "Estrella", til grossist Nicolay Eger, 55x12 fod, leveret fra Anker & Jensen i 1935. Siden bedre kendt som "Stjernen", HM kongens båd .
Tekniske tegninger af Snøgg
Tidsline M/S Snøgg
1950 - 1983
Imellem 1950 og 1983 var båden i tjeneste hos Justisdepartementet, først som told båd ( Oslo Toll)
og senere som politi båd (også Oslo) Skiftet skete jf. målerbrev i 1974
og fra http://byleksikon.drmk.no/snogg-ms/ ved jeg følgende:
1983 -
I 1983 indgik Drammen kommune (ved Nøsted skole) en lejeaftale med justitsministeriet, og båden blev brugt af skolen til uddannelsesformål.
1995 - 98
I sommeren sæsonen 1995 - 98 blev båden, der var godkendt til 26 passagerer, brugt som sightseeing båd på Drammens elven.
1999 – 2014
M/S Snøgg bruges til uddannelses formål i Drammen kommune
i 2014 solgte drammen kommune så Snøgg til privateje:
2014 –
M/S Snøgg er i privat eje:
2014-19 Svenn Erik Eide, Sæbøvik, Norge
2019-20 Jarle Erlingsen, Nøtterøy , Norge
2020 - Emanuel Johannessen, Gilleleje Danmark
gennem sin tid har Skibet deltaget i flere film og tv serier herunder:
- Olsenbanden og dynamit harry (den norske film serie)
I mellem 1950 og 1983 var båden hos Justisdepartementet, først som told båd og senere som politi båd (i Oslo), idag findes der fortsat tegn på bådens fortid.
i styrehuset findes der stadig ex politiets (Norges) våbentegn og i den forreste kahyt findes stadig "våbenskabet" der dog "kun" rummer sikkerheds udstyr i dag.