Sikkerhed
Ombord på Snøgg er følgende sikkerheds anordninger:
Vhf: Snøgg har en stationær og 2 bærbare Vhf radioer.
Snøgg har flg. Vhf kaldesignal:
- MMSI nr. 258027740
- Call sign - JWOA (udtales Juliet Whisky Oskar Alfa )
Snøgg er desuden udrustet med:
- Radar
- AIS (Automatic Identification System) sender i Klasse B+ ( 5 Watt / SOTDMA )
- AIS modtager
- Ekkolod
- Searchlight (Søge lys)
- Redningsflåde fra Tyske DSB til 25 personer
- Epirb klasse 2 (nødpejlesender)
- Dracon rescue frame (til optagning af livløse / bevidstløse personer)
- 7 selvoppustlige redningsveste
- 5 overlevelses dragter
- 26 Thermo Redningsveste
- 3 Thermo Redningsveste til børn u. 32 kg,
- 2 almindelige redningsveste til børn 30-35kg
- 1 almindelig redningsveste til børn 15 - 30 kg.
- Grabbag, med nødraketter, Vhf m ekstra batteri, samt Mobiltelefon i vandtæt etui
- Nødraketter og blus
- 1 2Kg CO2 slukker
- 2 6Kg pulver slukkere og
- 2 stk. 2Kg pulver slukkere
- 2 112 sprays
- 1 brandslange
- 1 Hjælpskasse
- 1 Jolle m 9.8 hk påhængsmotor og åre
- 1 Rib m 55 hk påhængsmotor
- I alle rum på Snøgg hænger en oversigt over skibets Sikkerheds udstyr
- Fordelt på Skibets dæk er 3 redningskranse placeret, midtskibs er placeret 2 redningsflåder og en brandslange
- i alle skibets rum er brandsluknings udstyr
Ved Sejladsens start Vil denne instruks blive formidlet til deltagerne:
Sikkerheds instruks vedrørende Redningsvest
således tager du "Regatta Thermo Cruise" på
tag vesten på som en jakke
Luk klik spændet og stram til
Luk skridt gjorden og stram til
Tag hætten på (hvis nødvendigt) og stram til
Vesten er nu klar til brug, hvis du skal hoppe i vandet skal du hoppe på benene
Vestens lys tænder automatisk i vandet
se som video
sikkerheds instruks vedrørende "Mand over bord"
Hvis du observere "Mand over bord" er det livsvigtigt at du handler på den mest hensigtsmæssige måde:
- Råb "Mand over bord" af din lungers fuldekraft, andre der høre dette Råber ligeledes "Mand over bord"
- udpeg den overbord faldende imens du kan se vedkommende (fortsæt med at udpege indtil hele situationen er overstået)
- Kast redningskrans så langt ud mod den overbord faldende som det er muligt, dernæst kontaktes skibsføren eller mandskab
- skibet drejer nu mod den overbord faldende, den udpegende person skifter position til at stå på fordækket så skibsføren kan se retningen mod "Mand over bord".
- nu begynder bjergningen, der slås evt. alarm
se som video:
M/S Snøgg har en Dracon rescue frame (til optagning af livløse / bevidstløse personer) her kan du se hvorledes den fungere: